29 czerwca, 2012

BARTEK



     Zrobiłem licencję i pochwaliłem się swojemu serdecznemu koledze SP5QIH, obecnie HF5WWL wtedy usłyszałem: to co, robisz radio?
 W najśmielszych marzeniach nie brałem tego pod uwagę, ale ma facet dar przekonywania. I się zaczęło.
Korzystając z okazji chciałbym bardzo serdecznie mu podziękować za pomoc i wsparcie.
    Za początek prac postanowiłem przyjąć datę
wykonania płytki drukowanej tj. 16.12.2011r. W wielkim skrócie postaram się przedstawić w formie foto-relacji poszczególne etapy budowy jak również rozbudowy i modernizacji „BARTKA” (a może BARTŁOMIEJA” jak niektórzy sugerują).

Etap I

Wykonałem płytkę drukowaną, cewki i wlutwałem wszystkie elementy zgodnie ze schematem z ksiązki „Konstrukcje krótkofalarskie dla początkujących” str. 109.  








 Etap II


Trochę mało komfortowym jest kręcić gałą kondensatora i nie mieć zielonego pojęcia na jakiej częstotliwości jest twoje radio. Oczywiście można zrobić skalę z podziałką, jednak będzie to wartość delikatnie mówiąc przybliżona a przecież mamy 21 wiek. Tak właśnie zrodził się pomysł na skalę cyfrową. Wykorzystałem projekt kolegi VK3BHR który znajdziecie tu:      
https://sites.google.com/site/vk3bhr/home/fm2
Tak powstał cyfrowy miernik częstotliwości:


Etap III
Teraz przyszedł czas na kondensator nastawny (C30 150pF).
 Kręcenie gałą kondensatora    i ustawienie dokładnie częstotliwości graniczyło z cudem. Można by zastosować się do propozycji z książki nie mniej jednak nie przemawiało to do mnie.

Pomysł przestrajania pojemnościowego na diodzie BB112 okazał się rozwiązaniem dość zadawalającym.

Etap IV
Nie byłem wystarczająco zadowolony z funkcjonowania oryginalnego wzmacniacza m.cz. na UL1498 więc zrobiłem inny na LM741 i TDA1905.

Etap V
Człowiek taki już jest, że podąża za lepszym. Ja także sięgnąłem do rozwiązania z wyższej pułki. Moim marzeniem stało się wykonanie tzw. DDS-a opracowanego przez DL4AL.
Tak też zrobiłem.
Zakupiłem układ scalony AD9851 oraz potrzebne elementy. Wykonanie bezpośredniej syntezy cyfrowej stało się faktem.Teraz z płyty Bartka mogłem wylutować całe VFO, oraz skalę cyfrową  były nie przydatne.




Etap VI

Żeby poprawić czułość odbiornika zrobiłem i zamontowałem w radiu wzmacniacz antenowy poprawiło to znacznie odbiór dalszych stacji. Według mnie układ spisuje się rewelacyjnie.




 















Etap VII

Trwają mocno zaawansowane  prace nad wymianą całego toru m.cz.  który zawierać będzie miedzy: s-metr i filtry: 2,5kHz, 1kHz.



cdn.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty